Untitled Document banner

UP THE RIVER

Vi lander på flyplassen i Dhaka - Bangladesh og skal til å søke om visum, dette har aldri vært noen problem andre plasser så vi så ikke for oss at det skulle by på særlig store problemer her heller. Men du husker kanskje at vi sa at vi ikke viste noe om dette landet... vel plutselig følte vi at vi var med i en episode av «grensevakten» på TvNorge eller hva det heter. For Clausen hadde lettere problemer med å svare på en del spørsmål, Hvor lenge skal dere være her? Clausen: ehh... vi vet ikke... Hva vet dere om landet vårt? Clausen: ehh... vi skal finne det ut når vi kommer på hotellet.. Hvor skal dere bo? Clausen: ehh... vi har ikke funnet noe hotell enda... Så et spørsmål vi klarte å svare på, Har dere hørt om Cox’s Bazar? Grunnen til at vi klarte å svare på dette var at det hang en 15 meter lang banner inne på flyplassen bak kompisen som stilte alle spørsmåla hvor det stod «Cox’s Bazar, The World’s Largest Beach» så den «naila» vi bra! Men etter en hau med andre spørsmål ga han til slutt opp, og gav oss de nødvendige papirene slik vi kunne stikke bort å få stemplet visum i passene våre. Lett...

Å finne en plass å bo skulle vise seg å by på litt problemer, for vi fikk nemlig ikke bo på de fleste hotellene, faktisk så fant vi bare to hotell vi fikk bo på. Dette har noe med at regjeringen skal godkjenne hotellet for å holde en vis standard for turister, noe som gjør at de billige hotellene vi vil bo på bare er for lokalbefolkningen. Bangladesh har visst fått en del hjelp i frigjøringen sin av Pakistan en gang, noe som veldig tydelig. Her er de Muslimer og det er Islam for alle penga, alle stirrer på oss og spør hvor vi er fra og heller ikke her som i Pakistan er det andre hvite her omkring. Men det er slik vi liker det.

Vi fant ut at vi skulle stikke til en plass som het Khuna siden vi hadde hørt at du kunne ta dampbåt ene veien, og ingen av oss hadde tatt det før... båten tok 30 timer, mens bussen ned var unnagjort på 9 timer. Så vi fikk tak i billetter til bussen, og neste dag var vi klar. Og nå kan du glemme alt vi har sagt tidligere om trafikken i Pakistan og India den er INGENTING sammenlignet med Bangladesh! Vi vet ikke hva som er verst av veiene og bussene, men det er det verste vi har vert borti noen gang. På veiene finner du både mennesker, dyr, syklister, rickshaw’s, tukk-tukk’er, lastebiler og andre busser som alle går saktere en den bussen vi kjører, noe som fører til en «del» forbbikjøringer. Vi kan trygt si vi aldri har vært mer skeptisk til å sitte på med noen noen gang. For her er det om å gjøre å komme først frem, det er absolutt full gass hele tiden. For å kjøre denne bussen trenger de tre personer, du har sjåføren som helt tydelig mangler noen vesentlige sperringer og kromosomer, så er det han som står i døra henger halvveis ut for å se om det er klart og for å rope på dem som går i veien samtidig som sjåføren fløyter. Og til slutt er det en som står i midtgangen å har overblikk over hele situasjonen og hjelper til å rope når vi holder på å krasje, noe som kommer godt med siden sjåføren ofte sitter i mobiltelefonen... Og holde på å krasje gjør vi veldig ofte, og når du ser på bussen så skjønner du fort at det har skjedd før også, det er ikke en eneste rute som ikke er knust (inkludert frontruta) og det er heller ingen deler av bussen som ikke er bulket eller opp ripet. Det som også er litt morsomt er at hver gang det holder på å gå skikkelig gale flirer dem som bare det, snur seg mot oss flirer mer og rister på hode...

Vel nede i Khuna og vi er meget glad for at vi fremdeles er i en bit, og vi ser frem til å kjøre dampbåt tilbake om noen dager, men så heldige var vi ikke. Det viser seg at den ene båten som går oppover elva er ødelagt så det ser ut til at vi må ta bussen tilbake også... Fuck! Vi bestemmer oss da for å ta en 3 dagers båttur istedenfor for å få se litt av elva og dyrelivet, men også dette skulle vise seg å bli vanskelig. Og etter masse diskusjoner og telefoner fant dem ut at de ikke kunne selge oss denne turen, ikke at vi helt skjønte hvorfor men men... Løsningen ble en dagstur, vi syns det var litt dyrt for bare en dag med tanke på prisnivået generelt her nede, men vi tenkte vi måtte nå få noe ut av det siden vi hadde tatt dinna «dødsturen» med bussen. Også er det snakk om verdens største Mangrove, og som alle vet er verdens største alltid bra! Kompisene på hotellet hvor vi bestilte turen var litt svak i engelsk så vi var ikke helt sikker på hva vi kunne vente oss. Men neste dag klokken syv null null ble vi hentet av en privatsjåfør, og ene karen i resepsjonen stakk å kjøpte vann og juice til oss for så å bli med i bilen. Turen bort til båten tok en times tid og det viste seg at kompisen fra resepsjonen skulle bli med på båten også, mens sjåføren skulle vente på oss til vi kom tilbake. Da kom det virkelige sjokket, det viste seg at vi hadde leid hele jævla båten! Så da var vi i besittelse av en liten ferge med mannskap på fire! hehe. Vel, de kjørte oss rundt og selv om vi ikke fikk sett noen tiger så var vertfall båt-turen kurant. Og når vi kom tilbake på kvelden stod sjåføren å venta, dette er sånn vi liker. Så da var det kanskje ikke så dyrt allikevel...

Ka i fa...

Ok, det er jo litt synd på han...

Richa time!

Politisk feiring...

Happy happy!

Ehh.. ja, dem forventer en rolig feiring skjønner vi.

Rutebuss ...fordi den har rute.

Skru på lyset da, det er den hvite bryteren...

All the way...

Picture perfect.

Her er da båten vi hadde prestert og leie oss...

Flaks dem har knytt fast redningsvestene.

1, 2, væææl 3 knop!

Vi fikk nå sett noen dyr...

Tiger spor...

...ja til og med menneskespor!

Men dette var nok eneste tigeren vi fikk sett...

Men som plaste på såret fant vi denne karen.

Samt en krokodille...

Og dem hadde til og med klart å fange en selv. Lite tips... når ballene dine får den fargen der så er det på tide med en tur til legen...

Clausen fører oss trygt hjem ...vertfall hjem.

Nei guuud så vakkert!

Noen som ikke har tatt høyde for høyvann når dem bygde hus...

GoPro of the day.

Endelig en luksusbuss!

Er det plass er det lov!

Jada, det er to hvite dere ser...

Skal nå se hvor du går på nattestid...

HTML Comment Box is loading comments...